“Å jobbe som trafikklærer gir en unik innsikt i menneskelige prosesser, ettersom man tilbringer mange timer en-til-en med hver elev. Ofte kjenner trafikklærerne ungdommene bedre enn mange andre, og de innehar en unik innsikt i ungdommenes liv, bygget på tillit.”
Lars Versland – En banebrytende pedagog i trafikklærerutdanningen

Lars Versland har vært en sentral skikkelse i norsk trafikkopplæring siden han begynte sin karriere som trafikklærer i 1979. Med 45 år i bransjen har Versland ikke bare formet veien for hvordan trafikkopplæring blir utført i Norge, men har også vært instrumental i å utvikle og reformere utdanningen av trafikklærere ved Oslo Met. Nå er det den siste måneden Lars er på denne jobben, før han skal videre på nye eventyr.


Utdanningens pioner

Sammen med kolleger som Knut Alfred Mhyren og Ulf Melvold, var Versland med på å utvikle og implementere den første trafikklærerutdanningen. Dette pilotprosjektet, som startet for 12 år siden, ble godt mottatt og har fortsatt å vokse. Oppmuntret av sin egen lærer under utdanningen, tok Versland initiativ til å skrive en masteroppgave som senere ble videreutviklet til en lærebok. Resultatet ble "Den profesjonelle trafikklærer," en bok som fortsatt benyttes som pensum i dag.

En utradisjonell tilnærming

Verslands tilnærming til trafikkopplæring skilte seg markant fra den tradisjonelle ved å engasjere elevene til å være aktive deltakere i læringsprosessen, ikke bare mottakere av teoretisk kunnskap. Hans metode inkluderte både kognitive og fysiske elementer, hvor kroppen og praktisk utførelse var like viktig som det mentale arbeidet.

Konfluent pedagogikk

Versland bruker en pedagogisk tilnærming kjent som "Konfluent pedagogikk". Dette er en undervisningsmetode som integrerer kognitive og følelsesmessige aspekter for å fremme helhetlig læring, hvor tankene og følelsene til elevene samhandler for å skape en dypere forståelse og mestring. Spesielt viktig er dette i trafikkopplæring, hvor ungdom ofte kan føle uro hvis det er en dominerende person til stede, noe som kan påvirke deres kjøreevner.

Samarbeid med Kör trafikkskole

Gjennom sin tid ved Oslo Met, har Versland også bidratt til Dualmodellen, som samarbeider tett med skoler for å tilby praktisk erfaring til studenter.

“Stig-Arne, som har vært fagansvarlig hos Kör, har gitt uvurderlig veiledning til våre elever. Takket være hans innsats, får elevene ikke bare praktisk erfaring; de får også en dypere forståelse av faget. Dette engasjementet i praksis gjør at kunnskapen virkelig fester seg, og bidrar til å heve den faglige standarden i trafikkopplæringen. Med støtte fra praksislærere og institusjoner som Kör, har studenter fått verdifull innsikt og dybde i sitt fagfelt.”

Framtidige visjoner

Versland håper at modellen han har vært med på å etablere vil bli ivaretatt og videreutviklet, både ved Oslo Met og andre universiteter. Hans engasjement for faget skinner også i hvordan han ser på rollen trafikklærere spiller i lokalsamfunnene.

“Å jobbe som trafikklærer gir en unik innsikt i menneskelige prosesser, ettersom man tilbringer mange timer en-til-en med hver elev. Ofte kjenner trafikklærerne ungdommene bedre enn mange andre, og de innehar en unik innsikt i ungdommenes liv, bygget på tillit.”

Lars Versland har uten tvil vært en pilar i norsk trafikkopplæring, og hans bidrag vil fortsette å påvirke hvordan nye generasjoner av sjåfører blir undervist og forberedt for veien.

Nysgjerrig med å ta lappen hos oss?
Bestill din første time her for å finne ut om vi er en match!