Kör Trafikkskole
Artikkel

Tips til bakkestart

Bakkestart på nyere biler er ikke lenger en like stor utfordring som på litt eldre kjøretøy. Teknologien har nå overtatt de vanskelige oppgavene med å starte bilen i en bakke. Har du derimot ikke denne teknologien kan det oppleves som skremmende når du plutselig blir nødt til å gjennomføre en. Vi har samlet våre beste tips til å bli ekspert på bakkestart, og håper vi kan spare deg for mye fremtidig stress!

Hva er bakkestart?

Bakkestart betyr at man begynner å kjøre i oppoverbakke fra stillestående mens motoren er i gang. Årsaken til at bakkestart oppleves utfordrende med eldre biler er at bilens vekt hviler på clutchens gripepunkt, og det vil derfor kreves mer kraft og finstemt teknikk for å ikke kvele motoren eller begynne å trille bakover (potensielt inn i bilen bak.)

Ulike metoder for eldre kjøretøy med gir

Metode 1
Én metode for bakkestart går ut på å bruke parkeringsbrems (håndbrekk), og gradvis slippe håndbrekket samtidig som man slipper clutchen og gir gass. Bilen kan da henge på håndbrekket til du gir nok gass.

Metode 2
En annen metode er uten håndbrekket. Da holder du clutch og brems inne. Slipp så bremsen og gi litt gass samtidig som du slipper clutch for å finne gripepunktet. Gi så litt ekstra gass og slipp clutchpedalen noen millimeter til.

Sistnevnte metode gir større sjanse for at bilen vil rulle litt bakover, og benyttes ofte dersom du har litt rom bak bilen.

Metode 3
En tredje metode er å stanse i bakken uten å benytte bremsen på slutten, men å gå rett på clutchen for å finne gripepunktet. Da kan du holde bilen i ro i en kortere periode, for eksempel på toppen av en bakke for å se om det er klart i krysset.

Tips til bakkestart

1
Bli kjent med bilens gripepunkt
Årsaken til at bakkestart er vanskelig for mange, er at de ikke har bilens gripepunkt i muskelminnet. Holder du for langt inne, vil bilen rulle når du slipper brems. Holder du for langt ute vil bilen kveles. Øv på å finne bilens gripepunkt på flat mark, og kjenn deg fram til du føler deg trygg på det. Da har du et godt utgangspunkt for en god bakkestart også!
2
Lær deg gangen i en god bakkestart
Sørg for at bilen står i første gir. Hold clutch og brems inne, tren på å slippe bremsen samtidig som du gir gass og finner gripepunktet. På enkelte biler, gjerne dieseldrevne, kan clutchen slippes forsiktig med foten på bremsen til du finner gripepunktet. Denne metoden er likevel ikke å anbefale, da den tar unødig lang tid og passer ikke for alle biler. På moderne biler vil denne metoden være direkte feil.
3
Behold roen
Det kan være stressende å stå i en bakke med biler bak, mens du kveler bilen gang på gang, i frykt for å trille bakover. Sammen med planlegging av en bakkestart, er det minst like viktig å kunne beholde roen. Ta deg heller for god tid og stress ned, da øker sjansen for å få det til på første forsøk!

Hjelpesystemer

I mange nyere biler finnes det bakkestarthjelp eller bakkestartassistent som gjør at bakkestart oppleves uproblematisk. Disse hjelpesystemene holder bilen i ro ved hjelp av elektronisk parkeringsbrems for deg, og slipper dersom du gir gass før du begynner med clutchen.

Det finnes ofte en knapp for “hill hold” i nyere biler som holder bilen i ro til du finner gripepunktet. Husk å starte med gass her også. Noen kjøretøy har også et system som holder bilen i ro mellom 3-5 sekunder for at du skal få tid til å finne gripepunktet.

Elektriske biler og biler med automatgir har ikke clutch, og du slipper du bare bremsen og kjører.
Begynn på veien mot lappen i dag!
Her kan du laste ned appen vår og booke din første kjøretime.
Hva synes du om artikkelen?