16. desember, 2020

Trafikkopplæring i 2021

2020 er et historisk uforglemmelig år. Restriksjoner, nedstengninger, oppsigelser, konkurser, smittevern, sosial distansering, hjemmekontor, videomøter, færre fly i lufta, tomme danskebåter og køer for å komme inn på butikker er beskrivende for folks hverdag dette året.

2020 var også året da trafikkskoler ble stengt ned i hele landet.
Etter gjenåpning måtte vi tilpasse oss den pågående pandemien. Nye rutiner på øvingsbaner ble innført. Kurs ble gjennomført med restriksjoner. Munnbind og håndsprit i bilen ble standard, og vi opplevde, og opplever lengre ventetid for førerprøver hos Statens Vegvesen. I tillegg ble det lange arbeidsdager for den store elevpågangen etter åpningen. Jeg tror jeg prater på vegne av alle trafikklærere når jeg skriver at året 2020 har vært det mest utfordrende året på mange måter for oss.

Men nød lærer naken kvinne å spinne sies det. Elever får like bra opplæring i bil som tidligere, men med munnbind og smittevask. Vi gjennomfører fortsatt kurs, men med litt færre antall elever og mer avstand. Det er elever og lærere på øvingsbanene, men med litt bedre planlegging. Mitt inntrykk er også at flere elever har flere timer på trafikkskolene og kjører mer privat, som har ført til lavere strykprosent på oppkjøringen. Dette bekrefter flere trafikklærere jeg har pratet med også.

Det viser at vi i vår bransje klarer å tilpasse oss omgivelsene og ikke minst: vi klarer å være innovative. Kanskje dette var tydeligst blant kollegene som brukte videoundervisning på kurs. Jeg var skeptisk selv, men samtaler jeg har hatt med kolleger som har holdt i kurs, viser at dette fungerer veldig bra, og jeg er overbevist om at dette vil vi se mer av i fremtiden.

Våge å tenke annerledes, våge å prøve nye løsninger og å våge og se på muligheter der andre ser utfordringer, det er hva jeg tar med meg inn i det nye året.

2021 bring it on!


Adeel Butt