31. desember 2021

Hestekrefter & halsbrekkende stunt med Christina Dobloug

I vårt langstrakte og kronglete land er bilen en viktig del av manges hverdag. Norge er fullt av mennesker som er avhengig av bil for å drive med lidenskapen sin, og for noen er også kjøringen selve lidenskapen! I artikkelserien “Norges Körere” skal vi bli kjent med et knippe mennesker som har kjøring sentralt i livet sitt.

Fra innspillingen av Lange Flate Ballær 3, hvor Christina var presisjonssjåfør. Kommer på kino 1. april 2022!

Christina Dobloug har lang fartstid på flere områder innenfor bilkjøring. Hun jobber som stunt- og presisjonssjåfør for film og TV, i tillegg til å være en dyktig off-road sjåfør. Hun har også over flere år drevet med historisk racing sammen med faren sin.
Kort om Christina Dobloug

Hva driver du med?
Er stunt- og presisjonssjåfør for film og TV, og driver med historisk racing og off-road rally.

Kan du fortelle oss en fun fact om deg selv?
Elsker bading året rundt utendørs, kjører snowboard og bygger LEGO.

Hvor gammel var du da du fikk lappen?
18

Hva er drømmebilen din?
2012 Land Rover Defender 110, gjerne med en V8’er.
Fortell oss litt om hva du driver med for tiden.
– Jeg satser 100 % på jobben som stunt- og presisjonssjåfør i film og TV. Planen er å også å delta på Africa ECO Race som går fra Monaco til Dakar i 2022. Et løp på 6500 kilometer som går over 20 dager i ørkenen.

Christina trives godt med en variert arbeidshverdag, og er ikke så god på å sitte stille foran en skjerm. Som stunt- og presisjonssjåfør har hun opplevd ting få andre har fått muligheten til.
Location kan være alt fra Oslo Sentrum til bratte fjellveier. I tillegg får jeg kjøre mange spennende biler!
– Det er stor variasjon i oppdragene - brekksladding på smale broer, hopping med bil, kjøring med stuntkvinner og -menn som utfører halsbrekkende stunt fra bilen i fart. Og jeg elsker det!

Har du en flau bilhistorie du kan dele med oss?
– Det var en sen ettermiddag nyttårsaften i 1994. Jeg skulle “lære” søsteren min et og annet om brekksladding og hastighet på Vålerbanen. Det endte med et hopp over en snøskavel i god hastighet etter rettstrekket, og en telefon til far om at han måtte ut med bergingsbil i finstasen. Vi satt i bilen og måtte krabbe ut gjennom siderutene. Passe flaue!

Christina fikk både 1. og 2. plass i Historisk Racing 2021 på Vålerbanen

Hva er ditt beste tips til de som skal ta lappen nå?
Øvelseskjør mye! Både i trafikk og på lukket bane. Lær deg å lese trafikkbildet og ta høyde for hva medtrafikanter kan foreta seg. Både de i bil, men også de myke trafikantene. Alltid ha god avstand til andre biler. Å få klemt inn fronten, selv i lav hastighet, er både farlig, dyrt og bilen blir i beste fall stående på verksted lenge. Og sist, men ikke minst, hold fartsgrensen og tilpass farten etter forholdene, det er verken smart eller kult å miste lappen, og du setter folk i fare.

For Christina handler det aller meste om bil, og hun har kjent hestekreftene på kroppen flere ganger. Som profesjonell kjører er sikkerhet alltid i sentrum, og for de som ønsker å teste fart og spenning har hun klare råd:

– Meld deg inn i en klubb som arrangerer banekjøringsdager, for eksempel på Rudskogen eller Vålerbanen. Vil du ta steget videre finnes det utallige motorsportgrener, alt fra racing på asfalt til bakkeløp og off-road. Her er det kun lommeboka som setter begrensninger, egentlig. Et rimeligere og morsomt alternativ er SIM-racing. Ta med venner og kappkjør på de råeste banene i verden, virtuelt! På Racing Performance Center i Vestby kan du møte meg og mange andre entusiaster til race!

Følg Christina sin reise mot Dakar på Instagram. Du kan også følge hele teamet på ace-racing.no


Les også intervjuet med Torodd Overåsberget her.

Begynner du å bli klar for å starte på lappen? Last ned appen vår her og book timer.