27. januar, 2021

Kort om kjørelærer'n

Husker du navnet på kjørelæreren din, eller var det trafikklærer det var? Kanskje sier du kjøreskolelærer, sjåførlærer eller kjøreinstruktør. I dag blir trafikklærere i Norge utdannet enten ved Nord-universitet i Stjørdal eller OsloMet ved Kjeller i et to-års universitetsstudiet.

Slik har det ikke alltid vært. For 50 år siden, i 1970, ble Statens kjørelærerskole, Oslo etablert. To år senere flyttet skolen til Stjørdal og fikk navnet Statens trafikklærerskole, Stjørdal. Ett 3 måneders gjennomført nemdprøvekurs var nok for å bli sertifisert som kjørelærer, hvor elever fra hele landet deltok i kurset som den gang ble holdt av erfarne trafikklærere fra Trondheim. Nemdprøvekurset ble avsluttet med en 6 timers skriftlig eksamen, praktisk prøve i egenkjøring og lærerdyktighet. Det hele ble avsluttet med en muntlig prøve for en prøvenemd bestående av 3 personer oppnevnt av Vegdirektoratet.

Året etter startet Statens trafikklærerskole en ett-årig grunnutdanning. Nå hadde skolen egne lokaler, øvingsbiler og ansatte øvingslærere.

I 2004 ble utdanningen i større grad formalisert og underlagt Høgskolen i Nord Trøndelag (Hint) gjennom et toårig opplæringsløp. Kravene til opptak ble endret fra realkompetanse til formalkompetanse, og søkermassen ble vesentlig yngre. Søkere fra tidligere opptak var i utgangspunktet yrkessjåfører med relevant tilknytning til bilkjøring gjennom flere års praksis i trafikk. De nye opptaksreglene la større vekt på studenters teoretiske kunnskaper med krav til studiekompetanse og minimum 3 år med førerkort, uten relevans til et spesifikt yrke.

I dag kan trafikklærere også utdanne seg i Sverige eller Danmark med en påfølgende lærlingperiode med ulike arbeidskrav før de er ferdig utdannet som norske kjørelærere, trafikklærere, kjøreskolelærere, sjåførlærere eller kjøreinstruktører. Navnet skjemmer ingen, så per i dag er jeg ikke lengre opptatt av hva vi blir kalt, det viktigste er hva vi gjør, nemlig å være en aktiv pådriver i trafikksikkerhetsarbeidet mot en visjon om ingen drepte eller hardt skadde i vegtrafikken.

Stig Arne Graven