Øvelseskjøring i vinterhalvåret

Vi er inne i den årstiden da veigrepet kan være redusert og det å kjøre bil kan bli mer krevende enn i sommerhalvåret. Jeg som er trafikklærer får ofte spørsmålet fra elevene om det er farligere å øvelseskjøre i denne perioden og ser ofte at elevene gruer seg litt mer til kjøretimene nå enn i sommerhalvåret.

Moderne biler er i dag utstyrt med førerstøttesystemer og teknologi som blokkeringsfrie bremser (ABS), antispinn og stabilitetskontroll. Men det er greit å vite at selv om vi har disse førerstøttesystemene bør du som sjåfør også ta noen grep for å ivareta sikkerheten i trafikken for deg og dine medtrafikanter.

Gjør deg kjent med bilen

Før du legger ut på veien, bruk litt tid på å bli kjent med bilens egenskaper under kalde og glatte forhold. Selv om bilen har ABS, ESC (stabilitetskontroll) og antispinn, er disse systemene ikke “magiske” — de hjelper deg, men kan ikke skape veigrep der det ikke eksisterer. Systemene har begrensninger som du må kjenne til:
  • ABS hindrer hjul i å låse seg, men gir ikke kortere bremselengde i alle tilfeller — du må fortsatt tilpasse bremsepresset.
  • ESC vil forsøke å stabilisere bilen, men ved høy fart eller dårlig feste får ikke systemet full kontroll over situasjonen.
  • Ved firehjulsdrift, elektrisk moment og regenerativ bremsing (i elbiler): vær bevisst på hvordan disse påvirker bremsing og akselerasjon på glatt føre.

Testing av veigrepet

Når du vil teste veigrepet, gjør det på en trygg, adskilt strekning uten annen trafikk. Start i lav hastighet (f.eks. 20–30 km/t) og gjør:
  • Små rattbevegelser: merkelser av responstid og hvor raskt hjulene responderer.
  • Bremsing: trå bremsepedalen jevnt og bestemt — ikke slipp den plutselig. OBS: gjør dette først i kontrollert miljø.
  • Akselerasjon: gi lett gass for å kjenne om hjul spinner før du gir for fullt.
Dette vil gi deg en “følelse” for hvor glatt det faktisk er.

Reduser og tilpass hastigheten

Husk å tilpass hastigheten etter sted, føret, sikt og trafikkforhold. I noen tilfeller kan en fartsreduksjon på bare 10 km/t bidra til å halvere bremselengden og sidekreftene. Ved fare for kollisjon må du trå inn bremsepedalen så hardt som mulig og styre dit du skal. Moderne biler vil hjelpe deg med riktig kurs ved hjelp av førerstøttesystemer. Husk å ikke slippe bremsen selv om det kommer lyder og vibrasjoner fra bilen, disse lydene og vibrasjonene er ABS-systemet som jobber. En typisk førerfeil er å slippe bremsepedalen ved sånne type lyder og vibrasjoner fordi føreren tror noe er galt, og dermed øker sjansene for kollisjon.

Er farten for stor kan ikke førerstøttesystemene redde deg og skadeomfanget blir mye større.

Unngå brå bevegelser

Å kjøre bil på glatt føret er som å gå på glatt føret. Av erfaring vet vi at man må unngå brå bevegelser og kursendringer når man trasker bortover på isen. Unngå brå bevegelser ved å planlegge kjøringen slik at du ikke kommer på etterskudd. Det er viktig med et løst og ledig i rattgrep for å kjenne på veigrepet. Det er også smart å holde et symmetrisk grep om rattet.

Gode dekk

Riktige dekk er også et viktig verktøy vi har har for unngå farlige situasjoner og er billig forsikring for både deg og dine medtrafikanter.

Kravet for mønsterdybde på vinterdekk i tiden fra og med 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag er minimum 3 millimeter. I Nordland, Troms og Finnmark gjelder kravene til mønsterdybde fra og med 16. oktober til og med 30. april. Det anbefales imidlertid å ha minimum 4 millimeter med mønster samt sørge for å ha nyere dekk. Dekk er ferskvare og gamle dekk mister mykheten som kan være kritisk for veigrepet ved glatt føret. Det er også viktig at du har riktig lufttrykk, så husk å sjekke dette jevnlig da temperaturforandringer kan føre til trykktap.

Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Noen steder kan det være lokale begrensninger for bruk av piggdekk, så sjekk om dette gjelder i din by.

Piggdekk eller kjetting må ikke brukes i tiden fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober om ikke føreforholdene gjør det nødvendig. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Statens vegvesen kan gjøre unntak fra dette forbudet.

Våre skolebiler er utstyrt med dekk som kommer best ut i test i all slags føre på vinterhalvåret. I tillegg har disse bilene dekktrykkovervåkning som bidrar til å sørge for at du har riktig lufttrykk.

God sikt

Et annet godt verktøy er å ha god sikt ut av og rundt bilen. Sørg for at ruter og speil er rene samt fri for is og snø. Bli godt kjent med varmeapparatet på bilen og sjekk at du har nok spylervæske da det går mye av det på vinterhalvåret.

La bilen stå

Noen dager i året er føret så dårlig at vi må ha selvinnsikt nok til å la bilen stå. Dager med underkjølt regn er et godt eksempel på sånn type føret.

Vi på trafikkskolen vurderer dette fortløpende og avlyser gjerne all aktivitet når vi føler at det er fare for helse og liv.

Vi i Kör trafikkskole ønsker alle sammen en trafikksikker vinter!

Hilsen Adeel
Last ned Kör-appen og kom i gang!
Her får du full oversikt og kan booke alle timer
Hva synes du om artikkelen?