Vi har i mange år hørt at vi snart skal kjøre rundt i selvkjørende biler. Når kan vi se for oss en slik hverdag, og hvordan vil trafikkopplæringen se ut når vi får flere selvkjørende biler? Hvilken rolle vil trafikklæreren ha, og vil vi trenge trafikkskoler i det hele tatt?Realiteten er at vi ikke vil se helt selvkjørende biler på veiene på mange år.
Det finnes til og med de som tror at vi aldri vil få selvkjørende biler på veiene, fordi teknologien er mangelfull og fordi det er for mange juridiske og
etiske spørsmål som står ubesvarte.
Vi har diskutert selvkjørende biler i flere tiår, og utallige artikler er skrevet om emnet. I korte trekk kan vi oppsummere med følgende:
For dårlige instrumenterKamera- og lysradar-teknologien er enda ikke bra nok, og de er
svært sårbare for vær og bakkeforhold. Spesielt i Europa, med skiftende værforhold og snø, vil ikke denne teknologien strekke til i dag.
For dårlig teknologiTeknologien bilene trenger for å lese bildene fra kameraene og lysradar-teknologien er heller
ikke gode nok enda, og det vil kreve stor datakraft for å få trygge resultater. Batterier som kan oppfylle dette energikravet eksisterer ikke i dag.
Vi samarbeider ikkeDet hjelper ikke at ett bilmerke greier å produsere selvkjørende biler – flere fagfolk påpeker at den beste og tryggeste løsningen er når alle kjøretøy på veien kan kommunisere med hverandre.
Vi er langt unna et felles samarbeid om kommunikasjon og nettverksbygging for å håndtere dataflyten raskt, trygt og effektivt.
Hvem tar på seg ansvaret?Ved en eventuell ulykke er det mange mulige syndebukker. Vi trenger et felles regelverk som er tydelig på ansvarsfordelingen når det utenkelige skjer. Det tok 10 år før vi fikk GDPR (Personvernforordningen) på plass. Dette vil være et mer krevende arbeid, og kan ikke påbegynnes før alles teknologi er blitt kartlagt og forstått.
Å endre personbilparken tar tidSnittalderen på biler med norske skilter er mer enn 10 år, og omtrent midt på treet om vi sammenlikner med andre EU-land. Hvis vi lykkes i å produsere selvkjørende biler, vil det derfor ta lang tid før dette er normen på veiene.